Bij ‘werk’ kun je de deuren zien die Ronne gemaakt heeft voor haar eindexamenproject aan de Klassieke Academie in Groningen in 2025.
Hier wil ze graag wat meer achtergrondinformatie geven over de deuren zelf en/of over het maakproces.
Dagblad van het Noorden

De houtsnede Dagblad van het Noorden is een weergave van het historische gebouw waar vroeger het Dagblad in Gevestigd was, dat toen nog het Nieuwsblad van het Noorden heette. Het is gelegen aan het Gedempte Zuiderdiep 24 in Groningen. Het is gebouwd in 1902 in Art Nouveau-stijl. De initialen van de opdrachtgever (R.Hazewinkel Jzn) staan nog steeds boven de imposante deur. (Toevallig zijn Ronne’s initialen ook R.H.) De voormalige naam van de krant staat nog in prachtige letters over de hele gevel te lezen. De architect is G. Nijhuis en het is tegenwoordig nog steeds in gebruik als kantoorgebouw.

Ronne vond het altijd al een prachtig gebouw, maar op een dag scheen de zon precies goed om de raampartij die diep in het portiek ligt in het licht te zetten. Een uniek moment waar ze dankbaar gebruik van maakte voor deze houtsnede.
Om de initialen uit te kunnen snijden drukte ze eerst een zwarte ondergrond, om daar later het lichte grijsblauw overheen te drukken. Ook bij de voorste stenen gebruikte ze deze methode. Maar het middengedeelte werd direct in geel gedrukt, omdat je dat anders nooit meer zo prachtig helder zou kunnen krijgen.
Hier zie je een aantal van de drukgangen:

Het Provinciehuis in Groningen

Het provinciehuis van Groningen is het bestuurlijk centrum van de provincie Groningen, waarin al vanaf 16 juni 1602 wordt vergaderd door de Provinciale Staten. Het oudste gedeelte van het provinciehuis (aan de achterzijde), de voormalige Sint Maartensschool, werd in de 15e eeuw gebouwd. Daarna gebeurde er van alles zoals sloop, verbouw, aanbouw. Maar de gevel van het frontgebouw die je nu ziet is gesloopt en weer gebouwd tussen 1912-1917. De architect Jan Vrijman ontwierp het in neo-renaissance stijl. Het werd op 15 januari 1917 in gebruik genomen.

De houtsnede van de deur van het Provinciehuis in Groningen was een groot plezier om te maken. Lichte ingewikkelde delen op donkere achtergronden zijn perfect voor houtsnedes. Je kunt eerst de lichte achtergrond drukken, daarna alles heel precies uitsnijden, en bij de laatste druk krijg je dan een cadeautje: De lichte kleuren spatten van het papier. De houtsnede is gemaakt n.a.v. een foto die Ronne maakte op een zonovergoten dag. Want soms kan het Provinciehuis er een stuk somberder uitzien, zoals je ziet op de foto boven.
Hierbij enkele foto’s van het proces:



Groninger Museum

Het Groninger Museum is een niet te missen architectonisch gebouwencomplex in de stad. Het wordt gezien als een van de hoogtepunten van het postmodernisme. Het is ontworpen door Alessandro Mendini als hoofdarchitect en werd in 1994 opgeleverd. De deur, waar het in dit project toch om gaat, is gesitueerd in de kenmerkende gele (‘gouden’) toren. Deze deur vond Ronne eigenlijk niet zo interessant. Iedere keer als ze er langs liep van het station naar de academie keek ze er wel naar. Meestal stond ie open, en dan zag je er sowieso niet veel van. Maar op een dag…. De deur was dicht en de zon scheen volop. De toren schitterde in de zon, omlijst door de helderblauwe lucht. En de deur… Deze bleek opeens hartstikke rood te kleuren in het zonlicht. Ja. Nu was ook de deur het waard om als houtsnede vastgelegd te worden. Red-Yellow-en Blue… kom maar op!
De loop/fietsbrug tussen het station en het centrum is altijd heel erg druk. De schaduwen geven hier uitdrukking aan, en leiden je tevens naar de deur van het museum.
Het proces van de houtsnede had nogal wat voeten in de aarde. Een nieuwe gele inkt bleek door alle legen heen te dringen, waardoor de kleuren heel lastig te sturen waren. Maar na een drukgang of 15(!) is het toch gelukt. Het kenmerkende mozaïek was zeker ook een uitdaging. Bij iedere laag kwamen er weer een paar honderd minuscule ’tegeltjes’ bij. De druk met heel veel blauw had een dusdanig wow-effect dat ronne daar bijna stopte. Maar de keuze om door te gaan leverde uiteindelijk toch een rijker resultaat.
Hier zie je tien van de drukgangen:

Tuinstraat

De tuinstraat ligt aan de rand van het centrum van Groningen, aan de overkant van het Schuitendiep. Het is een heel oude straat waar mejuffrouw Magdalena Wilhelmina de Ranitz in 1865 een huis huurde (nu tuinstraat 7) om daar een weesmeisje en een sociale vrouw in onder te brengen. In 1881 ontstond daaruit een vereniging: de Vereeniging Doorgangshuis.
Voor Ronne was de middelste deur op de houtsnede, Tuinstraat 38B, ook een soort van opvanglocatie en zeker toevluchtsoord. Want ze mocht daar altijd slapen tijdens de jaren op de Klassieke Academie. Dat maakte het heel wat aangenamer om meerdere dagen achtereen in Groningen lessen te volgen.
Bij een duik in de archieven (GroningerArchieven.nl) vond ze informatie over vorige bewoners. Op nr. 38B was in 1963 P. Graaf gevestigd, waarbij genoemd wordt: perser atelier. Zou dat ook een drukker zijn??? In de drie panden op de houtsnede waren van 1925 tot 1963 gevestigd: een borstelmaker, een werkman, een handelsreiziger, een sigarenmaker, een radiomonteur, een expeditiekracht, een naaister, een meubelmaker en een broodbezorger.
Omdat dit pand voor Ronne misschien wel het belangrijkste huis in Groningen is, maakte ze daarvan de eerste houtsnede voor deze serie. Nadat de houtsnede klaar was is helaas het mooie huisnummer gestolen. Als je er nu langs loopt zal je dat zeker opvallen.
Hier enkele stappen in het proces: hout snijden met de guts, verschillende drukgangen, tijd geven om te drogen.



Pictura

Pictura is een kunstlievend genootschap, opgericht in 1832. Na bijna honderd jaar geen eigen pand te bezitten, kreeg Pictura in 1934 het huidige pand in bezit, toen het door F.F. Beukema aan het genootschap werd geschonken. Ook de grote verbouwing die toen plaatsvond nam hij voor zijn rekening. De bovenzaal van Pictura (de Beukemazaal) is naar hem vernoemd, al wilde hij zelf eigenlijk volledig anoniem blijven. In 2020 is de vereniging veranderd in een stichting.
Het oudste gedeelte van het gebouw stamt uit de 14e eeuw. Het was toen de pastorie (weem) van de Sint-Walburgkerk. Later is het in gebruik geweest als gewoon woonhuis. In de 18e eeuw kreeg de voorgevel een geheel nieuw aanzicht, in Lodewijk XV-stijl. Ook het interieur werd toen in die stijl geheel vernieuwd. Pictura heeft twee ingangen: de hoofdingang aan de Sint Walburgstraat en de oude ingang aan het Martinikerkhof.
Voor de houtsnede heeft Ronne gekozen voor de oude ingang, vanwege de bijzondere details. Vooral de naam ‘Pictura’ is interessant voor een houtsnijder, want één keer licht op donker (dit kun je relatief makkelijk uitsnijden) en één keer donker op licht (je moet dan om de letters heen snijden, wat een behoorlijke uitdaging is). Voor de compositie koos ze een heel laag perspectief, zodat je de heldere blauwe lucht boven het gebouw kunt zien, wat mooi contrasteert met het gebouw.
Hier zie je de uitsnede van de tekst, uiteraard in spiegelbeeld. Eén keer om de letters heen, en één keer de letters zelf uitgesneden. Verder een aantal van de drukgangen op een rij.


Huize Tavenier

Als je vanuit het station naar links loopt zie je Huize Tavenier direct aan de overkant liggen; het markante witte gebouw in Jugendstil-stijl, dat ook nu nog de aandacht op zich weet te vestigen, met de verschillende aangezichten aan alle kanten, versierde uitbouwtjes, dakkapellen en de prachtige deur- en raampartijen.
In 1903 gaf Jacomijna Hooites Meursing, de rijke weduwe van een van de mede-oprichters van een van de eerste strokartonfabrieken in Nederland, de architect A. Th. van Elmpt opdracht een villa voor haar te ontwerpen voor de kavel die ze had gekocht aan het Verbindingskanaal. In 1905 betrok ze de villa die ze ‘Villa Vredenrust’ noemde, maar overleed slechts vijf jaar later. Het bleef familiebezit tot het in 1947 in de verkoop kwam en werd verbouwd tot kraamkliniek voor het Diaconessenhuis van Groningen. Zij hebben er van 1949 tot 1981 ingezeten. Toen de kraamkliniek geopend werd kreeg het de naam ‘Huize Tavenier’, naar zuster Tavenier, die het Diaconessenhuis mee groot had gemaakt en net met pensioen ging. Er zijn zo’n 27.000 Groningers geboren in deze villa. Tegenwoordig is het ín bezit van een verzekeraar en houden er verschillende bedrijven kantoor.
Voor het deurenproject wilde Ronne graag de villa weergeven. Maar de deuren liggen behoorlijk verscholen en zijn niet direct de meest markante elementen. Uiteindelijk koos ze voor de zijdeur, vooral vanwege de mooie glas-in-loodpartij boven de deur. Het zwarte lood moest eerst gedrukt, voor al die prachtige kleuren er overheen gedrukt konden worden. Alle kleuren trok ze op naar lichtere varianten, om de zwaarte van de originele deur te verlichten. Het is de zijdeur, aan de rechterkant gezien vanaf de Ubbo Emmiussingel.



Gedempte Zuiderdiep 133

Dit pand aan het Gedempte Zuiderdiep is gebouwd in 1915, en is een gemeentelijk monument. Tegenwoordig is er Buurtzorg Groningen Centrum in gehuisvest. Het Zuiderdiep was vroeger een gracht, waarop schepen met handelswaar van en naar de stad voeren. Ook waren de grachten van groot belang voor de watervoorziening en de riolering. Het zuiderdiep werd in 1637 in gebruik genomen, waarmee uitbreiding van de stad Groningen mogelijk werd. Maar in 1880 werd het gedempt, omdat nieuwe vormen van vervoer van handelswaren, water en riool nu mogelijk waren geworden. Tegenwoordig zijn er wel weer mensen die pleiten om de grachten weer als gracht in gebruik te nemen, nu de waterafvoer in steden een steeds groter probleem wordt. Want door de historie loopt al het water richting het Zuiderdiep, met natte kelders tot gevolg bij extreme waterval.
Als je voor het pand staat kun je ook nog iets anders zien, namelijk boven de deur, tussen de ramen zie je kogelgaten. Deze zijn ontstaan tijdens de bevrijding van de stad Groningen in april 1945. Er is toen zwaar gevochten om de bezetter de verdrijven.
Voor de houtsnede vond Ronne vooral het licht op het raam en de tegeltjes een mooie uitdaging. De eerste drukken waren nog behoorlijk saai, maar halverwege, kwam het licht er opeens in. Op laatste foto zie je de kogelgaten boven de deur, maar die vielen buiten de uitsnede van de prent.


